sitemap sitemap
Zoek
foto

Potlood en muis

Bij een onderzoek van het kind wordt meestal gekeken naar de potloodgreep. Je zou je kunnen afvragen waarom nu nog aandacht besteden aan het hanteren van een potlood in een 'muis'-tijdperk? Staan we met dat begrip en dat onderzoeksgegeven niet hopeloos achterop in deze 21° eeuw? Elk kind gebruikt nu toch een muis of klavier! Bij het bekijken van een potloodgreep gaat het in feite om een analyse van de progressie van de fijne motoriek. Misschien kiest een Japanner voor de penseelgreep zoals men vroeger de behendigheid in het kantklossen of het boogschieten hanteerde om de motorische ontwikkeling te beoordelen.

Wat betekent een 'goede' potloodgreep?

Het hanteren van een potlood- of pengreep weerspiegelt mooi een bepaalde rijpingsgraad van de motoriek. Bij een correcte potloodgreep toont het kind dat zijn zenuwstelsel een bepaalde rijping heeft bereikt. De vingers kunnen soepel buigen, er bestaat een greep tussen wijsvinger en duim, er is een coördinatie tussen de verschillende vingers, de pols kan draaien, de hand kan sturen en ondersteunen.  De schrijfbeweging is dynamisch en soepel. Wat een waardevolle diagnostische test: eenvoudigweg kijken naar een potloodgreep.

Wat is het voordeel van een 'goede' penhouding?

Bij het hanteren van een juiste potloodgreep verloopt het schrijven vlotter. Er zijn zelden slechte schrijvers met een goede potloodgreep, maar wel veel slechte schrijvers met slechte potloodgreep.
Uit de literatuur weten we dat bij vijfjarigen één op de twee kleuters het potlood slecht hanteert. Bij kleuterleid(st)ers die extra aandacht besteden aan de pengreep zijn er slechts één op vier kleuters met een foutieve greep.

Een 'verkeerde' potloodgreep wijst op onvoldoende beheersing van arm-, pols-, en vingerbewegingen. Ouders en leerkrachten stellen ook vast dat het kind vlugger buiten de lijntjes zal kleuren. Op iets oudere leeftijd, wanneer het kind meer moet schrijven zal sneller vermoeidheid in de gewrichten optreden.

Waaraan denken bij een 'verkeerde' potloodgreep?

Bij een verkeerde potloodgreep in het eerste leerjaar moeten we uitmaken of we mogelijk te maken hebben met een ontwikkelings- en/of motorische vertraging.

  • Bij een algemene ontwikkelingsvertraging is er ook een motorische vertraging, en die zal de leerkracht zeker al opgemerkt hebben. Een kind van 5 jaar met een ontwikkelingsniveau van 3 jaar zal ook een onrijpe pengreep vertonen, eigen aan zijn motorisch ontwikkelingsniveau.
  • Wanneer er alleen sprake is van motorische vertraging moet bijkomend specifiek onderzoek gebeuren. 

meer info ook http://www.sig-net.be


Terug naar overzicht